Over 2 millioner nordmenn bruker Snapchat daglig, og gjennomsnittlig tid brukt i plattformen hver dag er over 30 minutter! Snapchat har blitt den nest største sosiale kanalen i Norge og annonsemulighetene er mildt sagt spennende.
Over 2 millioner aktive brukere
Med så mange aktive brukere er Snapchat så absolutt en plattform man bør vurdere for sin merkevare. Brukerne av tjenesten er forholdsvis unge men stadig flere av den eldste aldersgruppen er nå på Snapchat. 1 av 3 over 60 har profil, og halvparten av disse bruker løsningen daglig.
NEST STØRSTE SOSIALE KANAL
Snapchat har for alvor blitt en stor plattform i Norge.
HYPPIG EKSPONERING
Snapchat gir deg hyppig eksponering av dine annonser.
Annonsemuligheter
Med annonseplatformen til Snapchat er det mulig å lage annonser som vises etter Discovery seksjonen, My story og Our story. Annonsene vises i 3-10 sekunder som en vertikal video eller som et stillestående bilde. Vi kan kjøre kampanjer som optimaliseres for ulike målsetninger og vi kan velge mellom fire ulike annonseformater:
TOP SNAP ONLY
Fungerer bra for merkevaresynlighet og oppmerksomhet. Dette formatet sender ikke brukeren videre til et eksternt nettsted.
WEB VIEW
Sender brukere til en forhåndslastet nettsted uten at de er nødt til å forlate plattformen. Dette er det mest brukte formatet
LONG-FORM VIDEO
Brukes som en “teaser” for å drive videovisninger. Sveiper man opp får man se en lengre vide uten å forlate Snapchat
APP INSTALL
Har du lansert en app som du vil markedsføre? Da er dette riktig format for deg. Her kan brukerne laste ned appen med en sveip og trykk. Et lekent og uformelt format Snapchat blir i snitt åpnet 18 ganger i løpet av dagen. Brukerne er inne i forholdsvis kort tid sammenlignet med andre medier. Dette reflekterer en leken og avslappet stil. Fokuset bør derfor ligge på å lage innhold som står i stil med dette, morsomt og uformelle annonser gjør at det oppfattes som mindre irriterende enn andre kanaler. Får man til dette samtidig som man annonserer mot mest mulig relevant målgruppe, kan Snapchat ha utrolig god effekt.
Men pass på
Selv Snapchat annonser kan bli irriterende. Du har kanskje opplevd at en video plutselig spilles med høy lyd og du fekter med telefonen for å få bort lyden? Da fikk du antageligvis ikke med deg budskapet. Dette er ett av flere elementer man må hensynta ved utforming av annonsene.
Hvorfor annonsere på Snapchat?
Merkevarebygging Snapchat er en flott alternativ metode for å bygge merkevare. Hyppige eksponeringer med annonser som virker mindre irriterende.
Målbart
De fleste formatene oppfordrer til en fysisk handling – Da kan vi enkelt se hvor mange som har engasjert seg. Konkret sporing er nok litt mer kompleks, her kommer vi inn! Driv trafikk Snapchat er en utmerket måte å drive trafikk til nettsted, app installasjoner eller for å få folk til å signere seg opp på en morsom og uformell måte. Lave kostnader Med et mindre antall annonsører enn f.eks Facebook er Snapchat en foreløpig rimelig annonseplattform. Det forutsetter gode annonser og en definert målgruppe.
La oss hjelpe deg
InfluenceMe har god erfaring med å sette opp annonser i Snapchat. Har du ikke prøvd det før så anbefaler vi at du tar kontakt så ser vi på hva vi kan gjøre sammen. Enten du ønsker å prøve ut en annonse eller som en del av en større kampanje der flere sosiale kanaler er involvert – InfluenceMe sørger for at dine annonsekroner gir deg de resultatene du ønsker!