Hvordan få din nettside salgbar

Du finner gode tips i denne miniguiden

I 2019 forventes den samlede norske netthandelen å stige til 163 milliarder kroner. Halvparten av norsk eHandel er innenfor tjenester og produkter.

I denne miniguiden får du noen tekniske tips om hvordan din nettside kan optimaliseres med tanke på fart, design, tidsbesparende integrasjoner samt betalingsløsninger som øker salg og forbedrerer checkout-prosessen på ditt nettsted.

Types får fart på salget ditt, uansett om du trenger flere bookinger, mer salg av gavekort, tjenester eller produkter. 

3-sekundersregelen

Enormt frafall i besøkende hvis din WordPress-side ikke er ferdig lastet på 3 sekunder.

Alle besøkende på din nettside forventer at siden din lastes raskt – hvis ikke gidder de ikke vente!

Optimalisering av farten på en WordPress-side er et komplekst tema som tester din evne til både effektiv webutvikling og performance debugging  – her er det vi vet gjør din nettside raskere:

 

  • Tekniske spesifikasjoner på server som hoster nettsiden som antall CPUer, RAM, båndbredde tilgjenglig.
  • First Meaningful Paint – illustrere tidligst mulig hva som er hovedinnhold på hjemmesiden, mens selve funksjonaliteten lastes i DOM (Document Object Model)
  • Fysisk tilstedeværelse på server, står den i Norge og besøkende er norske vil det være best.
  • Oppdatert WordPress-versjon og PHP-versjon – hvis WordPress-nettsiden din er 4 år gammel vil mye være tregt og utdatert i dag.
  • Cache-plugin eller cache-kontroll via Cloudflare
  • AMP- Accelerated Mobile Pages
  • HTML/CSS/Javascript-minimering
  • Bildestørrelser, formater og «lazy loading»
  • Hvilket WP-tema du bruker

Design som tilpasser seg

Responsivt web design

Fra tid til annen møter man på nettsteder der du må «klype-zoome» og det er vanskelig å navigere. Dette er eldre nettsider som ikke er responsivt designet. Uansett om du besøker ett nettsted via mobil, tablet eller stasjonær PC – skal den se like godt ut. Her er det viktig å passe på: 

 

  • Muligheten til å spørre hvor stor skjermen til den besøkende er, for så å tilpasse tekst, illustrasjoner og bilder til den størrelsen
  • Fornuftig kolonnespalting slik at scrolle-lengde ikke blir for lang 
  • Tydelig definerte meny-viewports for mobil, tablet og desktop
  • Hvordan bruken av ekstra CSS kan påvirke responsivheten 
  • Bootstrap industristandard for web
  • Unngå gammel mobilløsning på subdomain som m.dittnettsted.no
  • Universal utforming for døve og svaksynte

Mobilopplevelsen

Antall mobilbrukere på en nettbutikk varierer i dag mellom 50-90% av alle brukere.

Hvis mobilopplevelsen er dårlig går besøkende rett ut som fører til høy bounce-rate, eller fluktrate fra siden. Google vil også stemple en lite mobiltilpasset side som dårlig og gi deg en dårligere rangering.

I verste fall kan din nettside havne bak alle konkurrentene dine. Viktige punkter for din nettsides mobilopplevelse:

 

  • Ingen overlapping av tekst over bilder og vice versa
  • Luft mellom knapper med tanke på brukeropplevelse
  • Ingen overdimensjonerte bilder som stikker ut av mobilens synsflate
  • Brukergrensesnitt og interaksjonsdesign i mobil utgave
  • Klikksporing og heatmaps for å se hvor besøkende trykker oftest
  • Breadcrumbs eller brødsmuler for enkel nagivasjon
  • Følge med på tilbakemeldinger fra Search Console om mobilopplevelsen på din nettside
  • «Færrest mulige steg»-ideologien

Bestandig mobil først

Types begynner alltid designprosessen med mobil først. Informasjonen skal være lettleselig og effektiv, bilder skal ha passe størrelse og illustrasjoner skal helst være vektorgrafikk.

Vi stiller spørsmål som «blir denne siden for lang å scrolle for brukeren?» og «hvilke steg kan kuttes/effektiviseres?» 

Din nettside kan snakke med andre systemer

Du kan låse opp fysiske dører, skru på lys i et lokale, synkronisere salg til regnskap, få webanalyser på din infoskjerm, mm

Hemmeligheten bak suksessfulle nettbutikker er en mest mulig smidig og effektiv check-out prosess. Dette får du med vår Vipps Hurtigkasse-integrasjon.

Prøv en av våre regnskapsintegrasjoner og spar utrolig mye tid på manuel bilagsføring i ditt regnskapssytem.

Vi kan knytte de fleste eksterne systemer sammen med WordPress!

 

Fiken Regnskap

Få alle salg fra din nettbutikk rett inn i Fiken

Velg selv

Få din nettside til å snakke med hvilket som helst system

Bring

Mybring fraktguiden og sporingsløsning med RFID-etiketter

Visma eA + Business

Ordre-synkronisering til regnskapet

Vipps Hurtigkasse

La kunder betale med Vipps på din nettbutikk

Apple Pay

«Hopp over» nettbutikken med Apple Pay 

Bli en del av

våre suksessehistorier

Types sin unike kompetansemiks som foretningsutvikler og digitalbyrå gjør deg mer rustet til å klare gjøre din foretning lønnsom. 

La oss skape resultater for din bedrift

Kontakt oss nå - så finner vi din TYPE