Oppnå bedre resultater på Instagram

Hvordan lykkes med markedsføring på Instagram?

For å kunne lykkes med en digital markedsstrategi, så er det en rekke verktøy og metoder man må kunne mestre. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Instagram som plattform, og hvordan man kan benytte seg av den på en lønnsom måte.

Instagram har i dag 2 157 000 aktive brukere i Norge, hvorav 9 av 10 kvinner i aldersgruppen 18-29 år har profil. De fleste i dag har hørt om plattformen, og mange benytter seg av tjenesten på daglig basis.

Instagram i Norge – Q4 2018. Tall og grafisk slide hentet fra Ipsos SoMe Tracker (Q4 2018).

Så – hva kan man gjøre for å lykkes med Instagram?

Som du ser er Instagram en av Norges største sosiale medier og derfor utrolig viktig å være tilstedeværende på. Under finner du en liten liste med tips og råd for hvordan du kan effektivisere din bruk på IG.

#1. Når er det best å poste?

Bedrifter må være aktive for å tiltrekke seg følgere og generere bedre engasjement – men hvor aktiv må du egentlig være?

Ifølge en rapport fra SproutSocial i 2018 så kan vi se følgende:

  • Den beste tiden å poste på Instagram er onsdag kl. 15.00., torsdag kl. 05.00., 11.00., og 15.00 – 16.00 og fredag 17.00.
  • Torsdag er den beste dagen å poste på Instagram.
  • Generelt sett, så er det tryggest å poste på Instagram i tidsperioden tirsdag til fredag fra 09.00 til 18.00.
  • Søndag er den minst fordelaktige dagen å poste på, grunnet lite engasjement fra brukerne.
  • Helligdager og ferier genererer mye trafikk og ikke minst historier gjennom IG Stories.

Det er mange lærde som strides om hvilke tidspunkt som fungerer best å poste på Instagram. Vår anbefaling, er å teste respons på målgruppen du ønsker å nå, og legge opp til egne tider for optimal posting.

#2. Bruk trafikken fra Instagram til å øke trafikk på hjemmeside

Instagram trafikk kan hjelpe deg med å øke besøkende til din hjemmeside ved hjelp av plattformens enkle lenke i din bio. Maksimer potensialet for lenken med spesielle tilbud og kampanjer som kan oppmuntre følgere til å klikke. Her bør man også kombinere sterke Call to Action (CTA) sammen med lenken.

Ikke glem at alle formater i kampanjer på Instagram tilbyr en call-to-action knapp som følgere kan klikke på, fra denne lenken blir du ført til landingssiden du selv velger.

Hvis du er partner med en influencer, så kan du jobbe med de for å promotere din URL i deres innhold også.

#3. Sett i gang konkurranser

Konkurranser er et sterkt verktøy for å øke engasjement på Instagram og generer 3.5 ganger mer likes og 64 ganger mer kommentarer sammenlignet med ordinære poster.

#4. Konverter Instagram-følgere til samtykker for nyhetsbrev

E-post forblir den viktigste kanalen for å bygge sterke kunderelasjoner. Dette er en av grunnene til at større merkevarer, strever med å konvertere følgere på Instagram til å melde seg opp til nyhetsbrev. Mange benytter seg av tre enkle steg, utviklet for å generere effektiv Instagram markedsføring for e-post.

Lag først et klikkbart insentiv i dine Instagram-poster, som samstemmer med din målgruppe. Til eksempel kan du vurdere å inkludere en premie, gratis innhold, eller et prisavslag på dine varer. I fase to, når ditt publikum har klikket seg gjennom, sørg for at landingssiden har en klar CTA (call to action) linket til skjema for påmelding til nyhetsbrev. Videre, i fase tre, så lager du en e-postliste for å effektivt samle dine nye følgere for nyhetsbrev, deretter begynnynner du å bygge gode forhold med de.

#5. Skill deg ut

Hvis du vil bruke Instagram til å selge tjenester eller fysiske produkter, er det viktig at du får tatt fine bilder av det du vil vise fram. I tillegg er det essensielt å skille seg ut i mengden, hvis ikke er det ingen vits i å følge deg. Derfor – ta fine bilder i vakre omgivelser, og gjerne med en litt annerledes vri! For eksempel, hvis du skal selge et par hvite sneakers, ta med deg skoene (og en fotomodell) ut i gatene. Legg deg ned, og ta bilde av skoene når modellen går forbi deg. Sprit opp nyhetsfeeden med små grep for å generere mer inntrykk og engasjement for dine følgere.

#6. Bruk emojis effektivt

Et bilde sier mer enn 1000 ord, det samme gjelder emojis på IG. Nær 50% av alle kommentarer eller beskrivelser av poster innehar emojis. Det som også er spennende, er at emojis er søkbare, hvor du kan søke etter spesifikke emojis fra utvalgte poster.

Med over 2623 emojier tilgjengelig (stigende tall), så er det blitt essensielt å lage en strategi som kan gjenspeile din merkevare uten å virke formell.

Først må du finne ut om din merkevare bør bruke smilefjes i det hele tatt – til eksempel, hvis du tilbyr finansiell hjelp, er det da anstendig å bruke emojis?

For det andre, bør du sjekke hva som er de egentlige meningene bak de ulike smilefjesene, for å unngå uanstendig bruk av emojis.

#7. Promoter Instagram-kanalen på andre sosiale plattformer

Spre ordet om din Instagram-kanal så bredt som mulig. Til eksempel, promoter din IG-konto på Facebook ved å gjøre en kunngjøring på FB med en klikkbar lenke til din side på Instagram. Legg til lenke i biografi på Twitter, LinkedIn og Om oss på Facebook.

#8. Benytt deg av Instagram Stories

Det høye kravet for bilde- og videomateriale i nyhetsfeeden gjelder ikke for IG-stories. Her kan du gjøre det meste! Hvis du ønsker, kan du benytte deg av filter, tekst og emojis. Dette verktøyet er blant annet blitt populært for å filme “bak kulissene”, og likheten med Snapchat er slående. Prøv deg frem med bilder, videoer og boomerang for å lage daglige morsomme historier for dine følgere. Stories er også noe av det som blir løftet frem av Instagrams algoritmer, en sikker vinner for å få god rekkevidde!

Tor Henrik Bruun

Mer fra bloggen:

Ny digital markedsfører på plass hos Types!

Ny markedsfører på plass!Vi kan med stolthet presentere vår nyansatte digitale markedsfører, Emil Randen. Vår nye kollega har en teknologisk og variert bakgrunn, hvor han blant annet har gått College i USA, studert organisk kjemi på Gløshaugen og drevet eget IT-firma...

Hvordan lykkes med markedsføring på Instagram?

Oppnå bedre resultater på InstagramHvordan lykkes med markedsføring på Instagram? For å kunne lykkes med en digital markedsstrategi, så er det en rekke verktøy og metoder man må kunne mestre. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Instagram som plattform, og hvordan...

Vi forsterker teamet – Ny digital markedsfører på plass!

Vi forsterker teamet!Ny digital markedsfører på plass! Vi kan med stolthet presentere vår nyansatte digitale markedsfører, Tor Henrik Bruun. Vår nye kollega har en spennende og variert bakgrunn, hvor han blant annet har jobbet for flere internasjonale bedrifter, i...

Håndverkere bruker bare lommerusk på markedsføring – Hvorfor?

MarkedsføringHvorfor bruker håndverkere bare lommerusk på markedsføring? Håndverkere forteller meg, at når de som privatpersoner skal kjøpe eller sjekke opp en tjenester eller et produkt, ja så søker de på nett. Men, de ser ikke verdien i å bruke penger på...

Hvordan bevise avkastning i sosiale medier til sjefen (som egentlig ikke skjønner sosiale medier)

Avkastning i sosiale medierHvordan bevise avkastning i sosiale medier til sjefen? (Som egentlig ikke skjønner sosiale medier) Du har verdens kuleste jobb, du er ansvarlig for sosiale medier i din bedrift og du føler det går supert. Du er i kontakt med influencers, du...

4 Tips til Influencer Marketing

Infuencer MarketingFire tips til Influencer Marketing Influencer marketing kan være en fin måte å presentere ditt merke (eller tjeneste) på en autentisk måte - spesielt til grupper av forbrukere som for eksempel «millennials» som er mer «motstandsdyktige» mot digital...

Hvordan utvikle og utføre en strategi for sosiale medier i 2018

Hvorfor er det så viktig å fokusere på vekst i sosiale medier? Enten du ansetter noen som får ansvar for sosiale medier eller bruker et byrå for å gjøre det for deg, må en sosial mediestrategi utvikles for at bedriften skal vokse i dagens marked. Men, sosiale medier tar tid og som nevnt i tidligere innlegg må det dedikeres ressurser.

Effektiv markedsføring for små og mellomstore bedrifter

Etter mange måneder med planlegging og forberedelser er vi endelig klare for å bidra til å løfte små og mellomstore bedrifters tilstedeværelse på nett! Jeg har i årevis jobbet med markedsføring, forretningsutvikling og etableringer, nå var det riktig tidspunkt å bruke denne erfaringen for å hjelpe andre.

Store deler av bedriftsnorge bruker facebook feil

Store deler av bedriftsnorge bruker facebook feil. Litt drøy påstand tenker du, jeg tar meg den friheten til å være litt fritt-talende og kommer her med en grov klassifisering av hvordan ulike bedrifter bruker facebook. Vi kan dele bedriftnorges satsing på facebook inn i fire grupper, hvem av disse hører du til?

La oss skape
resultater sammen!

Send oss en melding, så gir vi deg et tilbud på våre tjenester

TYPES

Trondheim

TYPES AS
Munkegata 66,
7011 Trondheim

TYPES

Frosta

TYPES AS
Banken
7633 Frosta

Følg oss

På sosiale media

Vi er digitalbyrået for deg som vil vokse! Uansett om du er en startup, SMB eller ønsker å selge til bedrifter eller direkte til kunder.

Vi skaper effektiv markedsføring og funksjonelle nettsider.