OPPNÅ BEDRE RESULTATER PÅ INSTAGRAM
For å kunne lykkes med en digital markedsstrategi, så er det en rekke verktøy og metoder man må kunne mestre. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Instagram som plattform, og hvordan man kan benytte seg av den på en lønnsom måte.
Instagram har i dag 2 157 000 aktive brukere i Norge, hvorav 9 av 10 kvinner i aldersgruppen 18-29 år har profil. De fleste i dag har hørt om plattformen, og mange benytter seg av tjenesten på daglig basis.
Så – hva kan man gjøre for å lykkes med Instagram?
Som du ser er Instagram en av Norges største sosiale medier og derfor utrolig viktig å være tilstedeværende på. Under finner du en liten liste med tips og råd for hvordan du kan effektivisere din bruk på IG.
#1. Når er det best å poste?
Bedrifter må være aktive for å tiltrekke seg følgere og generere bedre engasjement – men hvor aktiv må du egentlig være?
Ifølge en rapport fra SproutSocial i 2018 så kan vi se følgende:
Den beste tiden å poste på Instagram er onsdag kl. 15.00., torsdag kl. 05.00., 11.00., og 15.00 – 16.00 og fredag 17.00.
Torsdag er den beste dagen å poste på Instagram.
Generelt sett, så er det tryggest å poste på Instagram i tidsperioden tirsdag til fredag fra 09.00 til 18.00.
Søndag er den minst fordelaktige dagen å poste på, grunnet lite engasjement fra brukerne.
Helligdager og ferier genererer mye trafikk og ikke minst historier gjennom IG Stories.
Det er mange lærde som strides om hvilke tidspunkt som fungerer best å poste på Instagram. Vår anbefaling, er å teste respons på målgruppen du ønsker å nå, og legge opp til egne tider for optimal posting.
#2. Bruk trafikken fra Instagram til å øke trafikk på hjemmeside
Instagram trafikk kan hjelpe deg med å øke besøkende til din hjemmeside ved hjelp av plattformens enkle lenke i din bio. Maksimer potensialet for lenken med spesielle tilbud og kampanjer som kan oppmuntre følgere til å klikke. Her bør man også kombinere sterke Call to Action (CTA) sammen med lenken. Ikke glem at alle formater i kampanjer på Instagram tilbyr en call-to-action knapp som følgere kan klikke på, fra denne lenken blir du ført til landingssiden du selv velger. Hvis du er partner med en influencer, så kan du jobbe med de for å promotere din URL i deres innhold også.
#3. Sett i gang konkurranser
Konkurranser er et sterkt verktøy for å øke engasjement på Instagram og genererer 3.5 ganger mer likes og 64 ganger mer kommentarer sammenlignet med ordinære poster.
#4. Konverter Instagram-følgere til samtykker for nyhetsbrev
E-post forblir den viktigste kanalen for å bygge sterke kunderelasjoner. Dette er en av grunnene til at større merkevarer, strever med å konvertere følgere på Instagram til å melde seg opp til nyhetsbrev. Mange benytter seg av tre enkle steg, utviklet for å generere effektiv Instagram markedsføring for e-post. Lag først et klikkbart insentiv i dine Instagram-poster, som samstemmer med din målgruppe. Til eksempel kan du vurdere å inkludere en premie, gratis innhold, eller et prisavslag på dine varer. I fase to, når ditt publikum har klikket seg gjennom, sørg for at landingssiden har en klar CTA (call to action) linket til skjema for påmelding til nyhetsbrev. Videre, i fase tre, så lager du en e-postliste for å effektivt samle dine nye følgere for nyhetsbrev, deretter begynnynner du å bygge gode forhold med de.
#5. Skill deg ut
Hvis du vil bruke Instagram til å selge tjenester eller fysiske produkter, er det viktig at du får tatt fine bilder av det du vil vise fram. I tillegg er det essensielt å skille seg ut i mengden, hvis ikke er det ingen vits i å følge deg. Derfor – ta fine bilder i vakre omgivelser, og gjerne med en litt annerledes vri! For eksempel, hvis du skal selge et par hvite sneakers, ta med deg skoene (og en fotomodell) ut i gatene. Legg deg ned, og ta bilde av skoene når modellen går forbi deg. Sprit opp nyhetsfeeden med små grep for å generere mer inntrykk og engasjement for dine følgere.
#6. Bruk emojis effektivt
Et bilde sier mer enn 1000 ord, det samme gjelder emojis på IG. Nær 50% av alle kommentarer eller beskrivelser av poster innehar emojis. Det som også er spennende, er at emojis er søkbare, hvor du kan søke etter spesifikke emojis fra utvalgte poster. Med over 2623 emojier tilgjengelig (stigende tall), så er det blitt essensielt å lage en strategi som kan gjenspeile din merkevare uten å virke formell. Først må du finne ut om din merkevare bør bruke smilefjes i det hele tatt – til eksempel, hvis du tilbyr finansiell hjelp, er det da anstendig å bruke emojis? For det andre, bør du sjekke hva som er de egentlige meningene bak de ulike smilefjesene, for å unngå uanstendig bruk av emojis.
#7. Promoter Instagram-kanalen på andre sosiale plattformer
Spre ordet om din Instagram-kanal så bredt som mulig. Til eksempel, promoter din IG-konto på Facebook ved å gjøre en kunngjøring på FB med en klikkbar lenke til din side på Instagram. Legg til lenke i biografi på Twitter, LinkedIn og Om oss på Facebook.
#8. Benytt deg av Instagram Stories
Det høye kravet for bilde- og videomateriale i nyhetsfeeden gjelder ikke for IG-stories. Her kan du gjøre det meste! Hvis du ønsker, kan du benytte deg av filter, tekst og emojis. Dette verktøyet er blant annet blitt populært for å filme “bak kulissene”, og likheten med Snapchat er slående. Prøv deg frem med bilder, videoer og boomerang for å lage daglige morsomme historier for dine følgere. Stories er også noe av det som blir løftet frem av Instagrams algoritmer, en sikker vinner for å få god rekkevidde!
Tor Henrik Bruun