Sosiale medier

Hvordan utvikle og utføre en strategi for sosiale medier i 2018

Hvorfor er det så viktig å fokusere på vekst i sosiale medier? Forskning fra Crowdtap viser at 64 prosent av de undersøkte bruker sosiale medier for å gjøre kjøpsbeslutninger (opp 51 prosent sammenlignet med året før). Hvis din bedrift ikke implementerer en sosial mediestrategi, vil disse innkjøpsbeslutningene kun være til nytte for dine konkurrenter som faktisk bruker sosiale kanaler.

Enten du ansetter noen som får ansvar for sosiale medier eller bruker et byrå for å gjøre det for deg, må en sosial mediestrategi utvikles for at bedriften skal vokse i dagens marked. Men, sosiale medier tar tid og som nevnt i tidligere innlegg må det dedikeres ressurser.

Så, hvor skal vi starte? Først må du sette opp hvilke mål du har med sosiale medier. Ønsker du å øke antall følgere? Ønsker du å øke ROI (avkastningen)? Når du starter med å sette opp målene dine, er det enklere å bestemme strategien din. Nå som du vet hva du vil oppnå med sosiale medier, her er noen tips for å skape organisk vekst for din merkevare. Sjekk også ut de betalte alternativene mot slutten av innlegget.

 

Organisk vekst

Velg både kvalitet og kvantitet

Noen tror at jo flere flere innlegg du har desto bedre vekst får du i dine sosiale profiler, andre tror det er kvaliteten på innlegg som er beste fremgangsmåte. Her må man fokusere på litt av begge deler. Du bør ha et konsist antall innlegg samtidig som du sørger for at kvaliteten stemmer overens med din merkestandard. I utgangspunktet anbefales det å legge ut minst ett innlegg per dag på Facebook, Instagram og LinkedIn, og tre til fem ganger per dag på Twitter. Dette vil nok være alt for mye for de fleste. Det kommer selvfølgelig an på hvilken bransje man operere i samt hvilke ressurser man har til rådighet. Her må man rett og slett prøve seg frem for å se hvordan følgerne reagerer.

Når det gjelder kvaliteten på disse innleggene, så tar vi utgangspunkt i 80/20-regelen. Tjue prosent av innholdet ditt bør være salgsfremmende og ha som mål om å få følgerne dine til å foreta et kjøp eller en bestemt handling. Dette kan for eksempel være informasjon som vil være til fordel for din kunder, enten det er rabatter eller spesialtilbud. Åtti prosent av innholdet ditt skal være informativ og gi følgerne dine en verdi i form av relevante artikler, nyheter eller nyttig kunnskap relatert til din bransje. Likeså viktig er det at man lager innhold som er relevant for dine følgere basert på din kjennskap om hvem disse faktisk er. Du får mye innsikt i hvem dine følgere og besøkende er ved å bruke innsikt i facebook eller Google Analytics for nettside-besøk for å nevne noen.

Planlegg innleggene dine

Det å opprettholde en jevn flyt av innlegg over tid kan bli overveldende. Det finnes en rekke verktøy som gjør denne oppgaven mye enklere for deg selv. Vi kan blant annet anbefale Sendible eller Hootsuite. Her kan du planlegge innleggene slik at de blir postet automatisk på dine sosiale profiler på de tidspunkt som du setter opp. Dette gjør at du faktisk kan sette deg ned på mandag å lage alle innleggene som skal ut for resten av uken, så går resten av seg selv.

Vit når dine følgere er på nett

Dette virker kanskje som en «no-brainer», men man får selvsagt mest engasjement på innleggene når de postes på tidspunkter der de fleste av dine følgere er pålogget. Både Instagram og facebook lar deg se når følgerne dine er på nett, samtidig kan du også se hvilke av dine poster som har skapt mest engasjement og på hvilke tidspunkter disse ble lagt ut. Når du får kjennskap til dette kan vi garantere at man vil få mange flere lesere og etter hvert flere følgere.

Engasjere deg med dine følgere

Still spørsmål i innleggene dine for å bidra til å øke engasjementet. Be dem om å tagge venner som kan ha nytte av å se innleggene. Venner har en tendens til å ha lignende interesser med hverandre, og dette vil bare bidra til å øke størrelsen på ditt publikum. Samtidig så er det verdt å nevne at facebook nylig gjorde endringer i sine algoritmer som gjør at rekkevidden på dine innlegg mest sannsynlig blir mindre synlig for dine følgere. Men, de som er flinke til å skape engasjement og dialog med sine kunder vil løftes opp og bli mer synlige. Så still spørsmål, sørg for å gi dine følgere svar raskest mulig og skap engasjement, det kalles ikke sosiale medier for ingenting.

Hold øye med dine konkurrenter

Følg med på hva dine konkurrenter gjør, hvilke innlegg fungerer for de? Man må prøve og feile, når du ser hva som fungerer eller ikke hos dine konkurrenter, sparer du deg selv for arbeid og unngår innhold som ikke er relevant nok for merkevaren din.

Kryss-promoter dine plattformer

Hvis du er tilstede i flere plattformer, finn ut hvilke av disse som er de sterkeste og hvilke som trenger arbeid. Den beste måten å gjøre dette på er å se på engasjementet ditt. Fokuser på de plattformene du har god respons og sørg for å aktivt promotere dine andre plattformer. Er det på Facebook du har flest følgere men lite vekst på din Instagram-konto, prøv å legg ut poster begge steder og samtidig sørg for å legge ut linker til dine andre kontoer. En sterk tilstedeværelse i flere plattformer sørger for at potensielle kunder ser dine innlegg oftere.

Betalte annonser

Hvis du vil at flest mulig skal se dine innlegg er du nødt til å kjøre betalte innlegg. Facebook sine algoritme-endringer har gjort plattformen til en «pay to play» modell for bedrifter. Organisk rekkevidde går stadig ned og du når rett og slett ikke alle dine følgere. Facebook har en vanvittig treffsikker annonseløsning bare du vet hvordan du setter dem opp. Her kan du velge blant annet alder, sted, interesser og tidspunkt for eksponering for å nevne noe.

Et annet tips er at du fokuserer på å promotere de innleggene som har fått best organisk respons. Hvis du i løpet av en uke har lagt ut tre-fire innlegg så er det ofte slik at noen av de har truffet bedre enn andre. Ved å gå på innsikt fanen på Facebook så ser du hvilke poster som presterer bedre enn andre, og da er det disse du skal promotere. Har du noen innlegg der du også stiller spørsmål, så er dette gode innlegg å promotere for å skape engasjement.

Facebook «Lookalike» publikum

En flott måte å utvide målgruppen din på er med Facebook Lookalike-publikum. Dette er avanserte målrettingsalternativer som gir deg muligheten til å finne nye målgrupper som ligner på ditt eksisterende publikum. Du kan opprette lookalike-målgrupper basert på ulike kilder. Noen eksempler på Lookalike-publikumskilder du kan bruke er folk som har sett en side på nettstedet ditt, en egendefinert e-postliste, folk som har sett en prosentandel av en av dine videoinnlegg, for og nevne noen. Disse målgruppene er basert på prosentsatser av dine valgte kilder, fra 1 prosent til 10 prosent, der den laveste er de som ligner mest. Den beste måten å finne ut av hvilke som gir best resultat er rett og slett å prøve seg frem.

Å skape vekst i sosiale medier skjer ikke over natten, det tar tid. Bruk noen av tipsene i denne artikkelen, prøv ut forskjellige fremgangsmåter, og trenger du hjelp så er det bare å kontakte oss.

Ønsker du å lese litt mer om akkurat Facebook som plattform så kan du sjekke ut denne artikkelen. Store deler av bedriftsnorge bruker Facebook feil.

Kristian Ulvik
Byråleder
Types

Mer fra bloggen:

Ny digital markedsfører på plass hos Types!

Ny markedsfører på plass!Vi kan med stolthet presentere vår nyansatte digitale markedsfører, Emil Randen. Vår nye kollega har en teknologisk og variert bakgrunn, hvor han blant annet har gått College i USA, studert organisk kjemi på Gløshaugen og drevet eget IT-firma...

Hvordan lykkes med markedsføring på Instagram?

Oppnå bedre resultater på InstagramHvordan lykkes med markedsføring på Instagram? For å kunne lykkes med en digital markedsstrategi, så er det en rekke verktøy og metoder man må kunne mestre. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Instagram som plattform, og hvordan...

Vi forsterker teamet – Ny digital markedsfører på plass!

Vi forsterker teamet!Ny digital markedsfører på plass! Vi kan med stolthet presentere vår nyansatte digitale markedsfører, Tor Henrik Bruun. Vår nye kollega har en spennende og variert bakgrunn, hvor han blant annet har jobbet for flere internasjonale bedrifter, i...

Håndverkere bruker bare lommerusk på markedsføring – Hvorfor?

MarkedsføringHvorfor bruker håndverkere bare lommerusk på markedsføring? Håndverkere forteller meg, at når de som privatpersoner skal kjøpe eller sjekke opp en tjenester eller et produkt, ja så søker de på nett. Men, de ser ikke verdien i å bruke penger på...

Hvordan bevise avkastning i sosiale medier til sjefen (som egentlig ikke skjønner sosiale medier)

Avkastning i sosiale medierHvordan bevise avkastning i sosiale medier til sjefen? (Som egentlig ikke skjønner sosiale medier) Du har verdens kuleste jobb, du er ansvarlig for sosiale medier i din bedrift og du føler det går supert. Du er i kontakt med influencers, du...

4 Tips til Influencer Marketing

Infuencer MarketingFire tips til Influencer Marketing Influencer marketing kan være en fin måte å presentere ditt merke (eller tjeneste) på en autentisk måte - spesielt til grupper av forbrukere som for eksempel «millennials» som er mer «motstandsdyktige» mot digital...

Hvordan utvikle og utføre en strategi for sosiale medier i 2018

Hvorfor er det så viktig å fokusere på vekst i sosiale medier? Enten du ansetter noen som får ansvar for sosiale medier eller bruker et byrå for å gjøre det for deg, må en sosial mediestrategi utvikles for at bedriften skal vokse i dagens marked. Men, sosiale medier tar tid og som nevnt i tidligere innlegg må det dedikeres ressurser.

Effektiv markedsføring for små og mellomstore bedrifter

Etter mange måneder med planlegging og forberedelser er vi endelig klare for å bidra til å løfte små og mellomstore bedrifters tilstedeværelse på nett! Jeg har i årevis jobbet med markedsføring, forretningsutvikling og etableringer, nå var det riktig tidspunkt å bruke denne erfaringen for å hjelpe andre.

Store deler av bedriftsnorge bruker facebook feil

Store deler av bedriftsnorge bruker facebook feil. Litt drøy påstand tenker du, jeg tar meg den friheten til å være litt fritt-talende og kommer her med en grov klassifisering av hvordan ulike bedrifter bruker facebook. Vi kan dele bedriftnorges satsing på facebook inn i fire grupper, hvem av disse hører du til?

La oss skape resultater for din bedrift

Kontakt oss nå - så finner vi din TYPE 

TYPES

Trondheim

TYPES AS
Munkegata 66,
7011 Trondheim

TYPES

Frosta

TYPES AS
Banken
7633 Frosta

Følg oss

På sosiale media

Vi er digitalbyrået for deg som vil vokse! Uansett om du er en startup, SMB eller ønsker å selge til bedrifter eller direkte til kunder.

Vi skaper effektiv markedsføring og funksjonelle nettsider.